Nyheter

Ryanair avvikler basen på Rygge

Ryanair fastholder beslutningen om å avvikle basen på Rygge, men lover å droppe planene dersom flyseteavgiften blir forkastet.

Av: Marie De Rosa

– Vi har triste nyheter, triste nyheter som vi må takke deres regjering for, sa Ryanair-direktør David O'Brien da han åpnet en pressekonferanse i Oslo onsdag formiddag.

Han fortalte deretter om prosessen fra regjeringen i november i fjor foreslo flypassasjeravgiften, som tydelig kom som et sjokk på det irske lavprisselskapet. Selv om Ryanair hadde en klar oppfatning av at finansminister Siv Jensen (Frp) ikke støttet den omstridte avgiften, viste det seg at regjeringen ikke ville snu.

Les også: Erna Solberg: – Jeg lar meg ikke presse av Ryanair

Overrasket

Det betyr avvikling av Ryanairs base på Rygge og nedlegging av flyplassen med rundt 1.000 tapte arbeidsplasser på og i tilknytning til flyplassen som en konsekvens.

– Vi ble veldig overrasket i november i fjor da Norge foreslo en flypassasjeravgift. Vi vet ikke hva slags avgift det er og hva den skal oppnå, sier O'Brien.

– I mai ble skatten bekreftet. Vi tilbød Rygge en betydelig del av våre operasjoner, omtrent 50 prosent. Rygge er et profitabelt privat selskap. Dessverre var Rygge ikke i stand til å godta vårt tilbud om redusert trafikk. Det betyr at vi må legge ned vår base, sier O'Brien.

Han sier forskjellen mellom Sandefjord lufthavn Torp og Rygge er at Torp har avgjort at de er i stand til å opprettholde sine operasjoner. Totalt vil Ryanair legge ned omtrent 50 prosent av virksomheten i Norge.

Les også: Nekter for å stå bak flyavgiften

– Kan snu

Ryanair-direktøren setter imidlertid døra på gløtt for fortsatt baseaktivitet i Norge og på Rygge, men da må regjeringen snu.

– Får vi et signal denne uken om at avgiften blir forkastet, vil vi ikke legge ned, eller vi vil gjenåpne vår base, avhengig av når det skjer, sier han.

– Dette handler kun om avgiften. Så hvis avgiften fjernes, kommer vi tilbake, understreker han.

– Ifølge Rygge vil 1.000 arbeidsplasser gå tapt. Det er tragedie, spesielt siden dette har vært en lønnsom privat bedrift, sier O'Brien som flere ganger understreket at Ryanair er set selskap som tjener penger og tar sine beslutninger på grunnlag av lønnsomhet.

– Vi er ingen velferdsbedrift, framholdt han.

Like vilkår

Samtidig er det klart at Ryanair åpner nye ruter fra Gardermoen til London og fra Gardermoen til Vilnius. Enkelte ruter vil også bli flyttet fra Rygge til Torp.

– Vi ønsker Ryanair velkommen til Oslo Lufthavn og kan slå fast at enda et stort internasjonalt flyselskap ser verdien av å frakte nordmenn til attraktive destinasjoner i Europa. Dette bidrar til å styrke et allerede veldig godt rutetilbud, sier lufthavnsjef Øyvind Hasaas ved Gardermoen.

Han gjør det helt klart at Ryanair vil operere fra Norges hovedflyplass på like vilkår som de øvrige flyselskapene.

– Ryanair betaler de samme i avgiftene og har de samme betingelsene som tilbys øvrige flyselskap som flyr til og fra Oslo Lufthavn, sier Hasaas.

Les også: – Ryanair står igjen som den store vinneren

Flyplassen forsvinner

Ledelsen ved Moss Lufthavn Rygge bekrefter at den omstridte flypassasjeravgiften fører til at flyplassen må legges ned.

Avgiften har ført til at Ryanair avvikler sin base på Rygge innen utgangen av oktober.

– Vi har generert tusen jobber og vært en lønnsom flyplass. Avgiften gjør at vi blir borte, sier administrerende direktør Pål F. Tandberg til E24.

Han sier han registrerer at Ryanair åpner for å returnere dersom avgiften blir borte, men ser ikke for seg at det vil skje.

– Nei, jeg tror ikke det, slik statsministeren har uttalt seg.

– Høy pris å betale

Nå må regjeringen ta ansvar for de 1.000 familiene som rammes av regjeringens politikk, sier Senterpartiets Geir Pollestad til Moss Dagblad.

– Utfordringene for de som nå mister jobben blir ikke mindre selv om regjeringspartienes representanter med teatralsk innlevelse later som at de skal redde arbeidsplassene gjennom kreative forslag og merknader.

Pollestad støtter mosseordfører Tage Pettersens (H) krav om en egen tiltakspakke til Østfold på linje med den som nå er bevilget til Sør- og Vestlandet som kompensasjon for de tapte arbeidsplassene.

– Nå må regjeringen komme på banen med en pakke for Mosse-regionen, for å løse de problemene som regjeringen selv har skapt.

Les også: Samlet i protest mot flyavgiften

Sp-politikere holder videre fast ved at flyavgiften ikke har noen gunstig miljøeffekt.

– Dette er første utslag av flypassasjeravgiften. Denne avgiften vil føre til økt byråkrati og er i følge regjeringen selv ikke en miljøavgift. På sikt vil dette kunne føre til færre flyruter i distriktene, hvor man i dag er avhengig av fly. Det er en høy pris vanlige folk nå må betale, bare for at regjeringen skulle få noen ekstra kroner i statskassen.

Snur ikke

Statsminister Erna Solberg avviser overfor E24 at flyavgiften vil fjernes.

– Nei, avgiften er vedtatt og innført fra i dag. Så nå kommer den.

Solberg er lite imponert over ordlyden fra O'Brien. På spørsmål om hun tror på at de kommer tilbake til Rygge dersom avgiften forsvinner, svarer hun:

– Jeg gjør ikke en vurdering på om jeg tror eller ikke tror på dem. Jeg bare registrerer at de spiller hardball.

(©NTB)

Mer fra Dagsavisen