Nyheter

Østfold-ordførerne inn i kampen om å bevare flyplassen

De private investorene i Rygge Airport får nå drahjelp fra åtte ordførere i Østfold, som sammen vil legge press på samferdselsministeren for å sikre ny konsesjon av flyplassdrift innen oktober.

De åtte ordførerne var tirsdag formiddag innkalt til et møte med daglig leder Knut R. Johannessen i selskapet Rygge Airport AS, som har søkt Samferdselsdepartementet om konsesjon for videre drift av Moss lufthavn Rygge (MLR). Søknaden er for tida på høring i kommunene Moss, Rygge, Råde og Våler.
De fire kommunene er blitt enige om å fatte et likelydende positivt vedtak for å sikre selskapet konsesjon innen oktober. Initiativet støttes av ordførerne i Fredrikstad, Hvaler, Sarpsborg og Halden, får Dagsavisen Østfold opplyst.

Les også: Han er én av Rygges redningsmenn

Moss ga grønt lys til konsesjonssøknaden i formannskapsmøtet mandag. Neste ut er Rygge førstkommende torsdag, og sist Råde 15. september.

Vi er enige om en rask ekspedering av våre høringer slik at vi kan påvirke Samferdselsdepartementet til å konkludere så raskt som mulig. Vi bruker de kanalene vi har til å være tydelige på at dette initiativet er noe vi Østfold-kommunene heier på, sier ordfører Tage Pettersen (H).

Vi må være pådrivere for at det blir gitt klarsignal fra departementet, supplerer Rygge-ordfører Inger-Lise Skartlien (Ap).

Legger sommerrutene i oktober

Johannessen i Rygge Airport er tydelig på at det haster med å få på plass konsesjonen hvis investorgruppa skal lykkes med redningsaksjonen for flyplassen.

Flyselskapene har lange planleggingshorisonter. Deres planer for sommeren 2017 legges allerede i midten av oktober. Skal vi få til en forpliktende dialog, må vi vise dem at vi har en flyplass å tilby, sier Johannessen, som ikke vil avsløre hvilke flyselskaper Rygge Airport har vært i kontakt med.

Les også: Flyselskapene har døra på gløtt

På spørsmål om hvorfor han inviterte Østfold-ordførerne til møtet tirsdag, svarer Johannessen at det er viktig at "alle gode krefter som fortsatt ønsker sivil flytrafikk samler seg i et felles krafttak".

Ordførerne er viktige lokalpolitiske spillere. De har mye de skulle ha sagt. Det er viktig at de sentrale myndighetene får en avklaring på hvor de lokale myndighetene står i denne saken. Det har vært mye snakk om det såkalte Avinor-sportet, og det har skapt uklarheter, sier Johannessen.

Klarer seg uten Avinor

Dagens flyplasseiere sendte i sommer et brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) der de ber staten via Avinor om å overta driften på Rygge. Eierne har ennå ikke mottatt noe svar på denne henvendelsen, ifølge Aftenposten.

Vi jobber etter planen om å overta virksomheten mest mulig intakt fra 1. november. Så ser vi at det parallelt snakkes om andre løsninger, og det skaper uklarheter om hva regionen selv vil. I så måte er ordførerne en viktig stemme. Vi registrerer at noen mener Avinor bør ta over. Det har jeg liten forståelse for. Når vi sier at dette er noe vi ønsker og vil, bør de i stedet samle seg bak vårt initiativ, sier Johannessen.

Solvik-Olsen har tidligere avvist en statlig løsning for Rygge.

Ble informert om videre planer

Mandag forrige uke ble Johannessen og styreleder Anne-Grete Strøm-Erichsen i Rygge Aiport innkalt på kontoret til Olav Thon, som sammen med Orkla Eiendom eier 80 prosent av aksjene i flyplassen. Skuffende lite kom ut av møtet, konkluderte Thon og fylkesordfører Ole Haabeth (Ap) i etterkant.

Det er ikke så rart, mener Rygge-ordfører Skartlien.
– Når de verken har konsesjon eller tilgang til bygningsmassen, skjønner jeg at det er vanskelig å være konkret. Vi må være tålmodige, for det er et langt lerret å bleke. Det tok ti år for flyplassen å komme dit den er i dag, så vi må gi dem tid til å bygge seg opp, sier Skartlien. 

Ifølge ordfører René Rafshol (H) i Råde fikk de åtte Østfold-ordførene vite mer om investorenes planer fremover under dagens møte.

Vi fikk vite hvilke tidslinjer de jobber ut fra og hva de tenker videre. Slik jeg forstod det, var alle ordførerne var mer positive da de gikk ut av møtet enn da de gikk inn og jeg opplever at Rygge Airport nå har mer kjøtt på beina. Det er fortsatt utfordringer, men kommunene er positive, sier Rafshol. 

Han forteller at Råde, Rygge, Moss og Våler jevnlig har vært i kontakt med Samferdselsdepartementet siden intitativet ble lansert tidligere i august.
– Vi har sendt positive signaler og også fått positive signaler tilbake, så nå venter vi bare på det endelige vedtaket, sier han. 
Departementet er i løpende dialog med Rygge Airport, skriver Solvik-Olsen i en e-post til Dagsavisen Østfold.

- Initiativet fra Rygge Airport AS er positivt og interessant. Pr. i dag foreligger det ikke en endelig konsesjonssøknad, men departementet er i løpende dialog med søkeren. Søknaden vil bli behandlet av Samferdselsdepartementet så snart en endelig konsesjonssøknad foreligger. Samtidig har vi tett dialog med Luftfartstilsynet og deres parallelle behandling av den teknisk-operative godkjenningen, som også må på plass, skriver samferdselsministeren.

Mer fra Dagsavisen