Nyheter

Luksusleiligheter på Sjøsiden?

DEBATT: Er det prestisjeprosjektet Sjøsiden AS som ligger bak flertallspartienes nesten ekstreme uvilje mot å utrede andre alternativer for ny jernbanestasjon enn den svært upopulære løsningen ved havna i Moss? spør Ola Innset (Moss Rødt) i dette debattinnlegget.

Debattinnlegg av Ola Innset, Moss Rødt

Gjennom en rekke små og mellomstore vedtak har vi havnet i en situasjon hvor Moss kommune har inngått et partnerskap med ROM Eiendom om et prosjekt i Værlebukta kalt ”Sjøsiden Moss AS”. Dessverre har det vært relativt lite debatt og informasjon om hva dette innebærer, og Moss Rødt vil gjerne ha svar fra ordføreren og de ansvarlige politikere på akkurat hva det er kommunens ressurser her skal brukes til.

Målet er profitt

ROM Eiendom ble i sin tid ble skilt ut av NSB og er nå underlagt det nystartede Bane NOR. I tråd med markedsrettinga av offentlig sektor oppfører Rom Eiendom seg som om det var et privat selskap, til tross for at det er offentlig eid. Deres formål er profitt, noe de forsøker å skaffe seg gjennom såkalt ”utvikling” av eiendommer i tilknytning til jernbanestasjoner over hele landet. Deres største prosjekt er den utskjelte Bjørvika-utbyggingen i Oslo, som til tross for nasjonale kulturinstitusjoner med signalbygg i milliardklassen, er blitt en steril ørken dominert av internasjonale konsulentselskaper. Under en felles pressekonferanse i fjor omtalte ordfører Tage Pettersen Sjøsiden-prosjektet som et ”Barcode-light”, og sa at han så for seg ”fancy kontorbygg”. Det lover ikke godt.

Luksusleiligheter?

I Bjørvika finnes det også leiligheter, og sekssifrede kvadratmeterpriser er ikke uvanlig. Til sammenligning var gjennomsnittsprisen i Moss i fjor på 28.252 kroner per kvadratmeter. Snittprisen på de nye leilighetene på Verket-tomta er så høy som 70.000 kroner per kvadratmeter, og det er liten grunn til å tro at naboleilighetene til ordførerens fancy kontorbygg vil bli noe billigere. Snarere er det er overhengende fare for at Sjøsiden vil bestå av luksusleiligheter kun de aller færreste har råd til.
To spørsmål melder seg dermed for byens befolkning: 1) Vil vi virkelig ha en fancy barcode light med luksusleiligheter innerst i Værlebukta, og 2) er dette i så fall noe kommunen bør investere i?
Som nevnt blir dessverre de nye leilighetene på Verket også altfor dyre for de fleste, og Rødt, SV og Arbeiderpartiet fikk ikke flertall i bystyret for et forslag om at 10 prosent av boligmassen burde disponeres som sosialboliger, slik som er vanlig i mange andre kommuner. Firmaet som står bak utbyggingen på Verket-tomta er et privat eiendomsselskap og innenfor rammene av dagens kapitalisme er det (dessverre) deres privilegium å gjennomføre sine prosjekter med profitt som eneste formål. Med det kommunale eiendomsselskapet MK Eiendom er det imidlertid annerledes: De er eid av fellesskapet og styres demokratisk. Hvis vi vil det, kan MK Eiendom være vårt verktøy for å skape en bedre og mer inkluderende by. Skjer det best ved å inngå i partnerskap med profittmaksimerende ROM Eiendom for å bygge Barcode light?

Eiendomsspekulanter?

Selskapet bak Verket-utbyggingen har totale investeringer på nærmere 10 milliarder kroner, og investeringer i en slik størrelsesorden vil måtte komme også på Sjøsiden. Hvor skal Moss kommune hente pengene fra for å dekke sin halvpart? Vil MK Eiendom måtte selge seg ut, og sitte igjen som juniorpartner, eller skal midlene skaffes ved innsparinger i andre budsjetter? Kanskje har noen tenkt at kommunen skal tjene mye penger på prosjektet. I så fall må man både spørre seg om hvor sikkert det er, og også om hvorvidt poenget med lokalt selvstyre er at offentlige organer skal opptre som eiendomsspekulanter.
Sist men ikke minst må man spørre seg om det er dette prestisjeprosjektet som ligger bak flertallspartienes nesten ekstreme uvilje mot å utrede andre alternativer for ny jernbanestasjon enn den svært upopulære løsningen i havna. Hvis stasjonen ikke blir bygd der, med alt det innebærer av utfylling av Værlebukta for å gi nye arealer til Moss Havn osv., så blir det heller ikke noe stasjonsområde der for ROM Eiendom å "utvikle". Bortforklaringene om at man ikke engang kan utrede andre alternativer fordi man da vil risikert forsinkelser står ikke til troende, ettersom forsinkelsene jo tårner seg opp uansett. Er det drømmen om en fancy "Barcode light", luksusleiligheter og kanskje til og med et klekkelig overskudd som ligger bak en av de største politiske beslutningene i Moss i det nye århundret?

Grønn utvikling

I så fall synes vi i Rødt, og antakeligvis en god del av byens innbyggere med oss, at det er svært problematisk. Vi vil heller utfordre de andre partiene på hvordan kommunens eiendomsselskap (MK Eiendom) kan brukes for å sikre en sosial og grønn utvikling av byen vår. I ei tid med økende ulikhet og et boligmarked ute av kontroll handler ikke dette bare om sosialboliger for vanskeligstilte, men om en politikk for folk flest. I flere år har Rødt jobbet med et forslag om en "tredje boligsektor", skjermet fra markedet. Det er enormt mye penger i eiendomssektoren i våre dager, og vi er nødt til å finne måter å kanalisere disse ressursene til befolkningens beste, blant annet ved å stille krav til private utbyggere om å sikre rimelige boliger, slik man allerede gjør med for eksempel grøntområder, byggeforskrifter osv. I utviklingen av Sjøsiden vil fellesskapet kunne ha stor påvirkningskraft både som reguleringsmyndighet og som tomteeier, den muligheten bør vi ikke la gå fra oss. Moss vil kunne være en magnet for nye innbyggere dersom vi kan tilby rimelige boliger for de svært mange som i dag ikke har mulighet til å komme seg inn på det private markedet.
Dette innlegget vil bli fremmet som en interpellasjon i Moss bystyre mandag 27. februar.

Mer fra Dagsavisen