Nyheter

Vil satse på grønne el-busser

Små, elektriske og sjåførløse busser som durer rundt i Moss med hyppige avganger. Slik håper Høyre å få folk til å parkere bilen.

Bilde 1 av 2

Med batteridrevne busser mener Høyre at Østfold kan bli et foregangsfylke i det grønne skiftet.

– Nå har fylket fra før gjort seg bemerket med biogassbussene i Nedre Glomma og ladeinfrastrukturen flere steder, så tar vi dette tredje store skrittet nå, tar vi samtidig en plass nasjonalt i miljøsammenheng, påpeker mosseordfører Tage Pettersen (H), og blir avbrutt av partikollega, bysbarn og fylkestingspolitiker Simen Nord:

– De har mål om dette i Oslo innen 2020 og i Trondheim 2019, så jeg tenker at vi må slå det, sier han.

Ber om utredning

Høyre foreslår at samferdselskomiteen i Østfold ber om å få utredet de trafikkmessige ulempene og fordelene ved elektrisk drift og ved bruk av mindre busser med høyere frekvens. I tillegg ønsker Høyre en utredning av de tekniske utfordringene ved bruk av elektrisk drevne busser, kostnader sammenlignet med alternativer, og miljøeffekten av mindre busser.

Til slutt ønsker partiet å be fylkeskommunen om en betraktning rundt bruk av førerløse busser på litt lengre sikt, den praktiske gjennomføringen av det og et tidsperspektiv på når et slikt tiltak kan innføres. Forslaget vil bli presentert politisk for samferdselskomiteen i Moss i dag.

– Jeg synes dette er kjempespennende, for det er åpenbart i slike løsninger at framtida ligger, mener ordføreren, som foreløpig ikke kan svare på hvor hyppige avganger eller lave priser mossingene kan ha i vente.

– Nå ber vi om en utredning for å få svar på slike spørsmål, men uansett må det jo være et kriterium at busstilbudet ikke blir dårligere enn det er i dag, sier han til samtykkende hodebevegelser fra Nord.

Grunn til å parkere bilen

Hele poenget med initiativet er å endelig gi folk en grunn til å parkere bilen og lokke dem til å benytte seg av kollektivtransport i stedet.

– Ja, og da må vi se på slike ting som priser, hyppighet på avganger, mer fleksible holdeplasser, mindre busser og så videre. Kollektivtrafikkens største konkurrent er personbilen. Framtidig kollektivtrafikk må gripe tak i nettopp hvorfor vi velger bilen og tilpasse tilbudet etter det, sier fylkestingsrepresentant og idéhaver Tor Prøitz (H).

Batteribussen har allerede inntatt enkelte europeiske byer. Den nærmeste er Göteborg, men også i Stavanger er to elbusser i drift.

Bussavtalen for fylket skal behandles i dag, og politikerne skal velge å fornye dagens avtale eller å starte ny anbudsrunde. Mens fylkesrådmannen foreslår å fornye nåværende avtale med tre år, innstiller fylkesordføreren på biodrivstoff og biogass.

– Vi foreslår å ta det enda et steg lenger. De nye bussene må være så miljøvennlige som overhodet mulig, framholder Pettersen og Nord, som mener befolkningstette Moss er et godt egnet sted å teste batteribussene.

Mer fra Dagsavisen