Nyheter

– Vi gir oss ikke

– Vi forholder oss først og fremst til statlige myndigheter, og har ikke gitt opp å overta driften av flyplassen på Rygge.

Det sier en offensiv Knut R. Johannessen i Rygge Airport. Han ble negativt overrasket onsdag kveld, da dagens eiere plutselig ga beskjed om at de ikke ønsket videre forhandlinger om overtakelse av flyplassen.

– Fått invitasjon

– Vi hadde mottatt en invitasjon fra Rygge Sivile lufthavn (RSL), og svarte høflig på denne. Jeg regnet med at vi nå skulle finne en møtedag som passet for begge parter. I stedet fikk vi den negative meldingen at RSL ikke så hensikt i å møte oss.

– Hva skjer videre?

– Vi gir ikke opp. Vi forholder oss først og fremst til Forsvars- og Samferdselsdepartementet. Målet er fortsatt å kunne ha flyplassdrift fra Rygge, sier Johannessen.

Det er kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla som uttaler seg offentlig på vegne av dagens eiere, og han sier at eiergruppen er interessert i forhandlinger under visse forutsetninger.

– Vi har bedt om en kapitalplan, en forretningsplan og informasjon om nye kunder fra Rygge Airports side. Det har vi ikke fått, og innen dette er klart, er det uaktuelt å sette seg til forhandlingsbordet.

– Ønsker dere å finne en løsning sammen med Rygge Airport?

– Vi ønsker en konstruktiv løsning. Hvis vi skal sette oss til forhandlingsbordet, er det nødvendig at vi får svar på våre sentrale spørsmål. Dette har vi bedt om i en måned. Vårt hovedanliggende nå er å ta hensyn til kreditorene og de ansatte. Dette må gjøres på en ryddig måte, sier Håkon Mageli.

Han forteller også at alt Orkla har investert i RSL er tapt, og at dette er blitt nedskrevet i regnskapene.

– Uforståelig

– Det er uforståelig at dagens eiere av flyplassen ikke ønsker forhandlinger med Rygge Airport, sier leder i Østfold SV, Leif Christensen.

– Er RSL bekymret for at noen skal avsløre at de faktisk har drevet flyplassen særlig godt, eller er det andre årsaker til at de ikke vil at andre skal selskaper skal drifte flyplassen, spør han retorisk.

Håkon Mageli bedyrer at de overhodet ikke har noe å skjule, og at de gjerne ser at andre overtar driften.

– Men det må finnes et reelt alternativ. Foreløpig kan Rygge Airport skilte med mindre enn to millioner i innsamlet kapital. Og vi har ennå ikke fått vite noe mer om økt kapitalinnsats. Dette er en helt nødvendig forutsetning for å kunne overta flyplassen, sier Mageli.

Mer fra Dagsavisen