Nyheter

Rygge Airport lettet litt på sløret

Selskapet sier de er i dialog med en stor investor som vurderer å satse på Rygge.

Det kom frem under et møte Knut R. Johannessen, daglig leder i Rygge Airport, hadde i fylkesutvalget torsdag. Der orienterte han politikerne om deres planer om å starte sivil flyplassdrift på Rygge.

Et stort antall pressefolk og øvrige tilhørere hadde møtt opp.

– Det er hyggelig å se så mange på et fylkesutvalgmøte. Så mange tror jeg aldri vi har hatt her før, sa fylkesordfører Ole Haabeth.

"Strictly confidential"

Under møtet snakket Johannessen for første gang åpent om forretningsmodellen deres. Det vil si: litt om overblikket.

– Det er sagt at vi er for tilbakeholdne med informasjon om investorer. Det sier seg selv at du ikke kan gi fra deg hele forretningsmodellen, men jeg forstår at politikere, ansatte ved flyplassen og allmennheten for øvrig er interessert i opplysninger om oss. Samtidig er vi avhengige å holde kortene tett til brystet i ulike deler av fasene, men vi er kommet dit i dag at vi kan lette litt på sløret, sa han til spente ører.

Deretter åpnet han en prestentasjon merket "strictly confidential", som potensielle investorer har blitt presentert. Der skrytes det av mulighetene på Rygge.

Det at du kan drive flyplassen med eksisterende infrastruktur og få til en kostnadseffekiv drift, mener vi er med på å skape en gullkantet forretningsmodell, sa han.

Hevder storinvestor snuser på Rygge

Han nevnte også at de har oppnådd kontakt med en stor investor, som er interessert i arbeidet deres.

– Vi har opparbeidet kontakt, men vi kommer ikke lenger uten at vi får tilgang til terminalbygget, sier Johannessen til Dagsavisen Østfold.

Hva slags investor det er snakk om ønsker ikke den daglige lederen å gå inn på i detalj, men røper at det er noen som har tidligere suksess å vise til.

Det er snakk om en tung aktør som har vært involvert i ulike transaksjoner i Europa, og er flink til å utvikle nye ideer. Det er helt i tråd med vår egen strategi, sier han.

Johannessen snakket også under møtet om at det er meget sannsynlig at det finnes store flyplassaktører utenfor Norge som ser etter et sted å utvide, og at Rygge ville vært et ypperlig alternativ for dem å ta under vingene sine. Hvorvidt dette henger sammen med den anonyme investoren, ville han ikke utdype.

Snakket varmt om RSL

Som tidligere skrevet, ønsker Rygge Airport å leie eller kjøpe terminalbygget som Rygge Sivile Lufthavn (RSL) i dag eier. Så langt har partene ikke blitt enige om en avtale og tonen mellom de to virker å være noe anstrengt.

Dermed var det noe overraskende da Johannessen kom med skryt til RSL torsdag.

De er på ingen måter amatører. Orkla og Thon er noen av landets beste eiendomssbesittere, var noe av det han sa.

Han kommenterte også utfordringene som RSL opplevde, og som førte til at de måtte legge ned.

Lønnsomheten på Rygge kom takket være Ryanair. Det er ikke heldig for en næringsdrivende å være så avhengig av én aktør som det RSL var av Ryanair. Det er ingen kritikk, men en konstantering. Jeg ville trolig gjort det samme hvis jeg var i den situasjon. Det blir som å velge mellom pest eller kolera: Enten gifter du deg med et selskap som blir altoppslukende på flyplassen, eller så fortsetter du å ta tap, sa han.

Etterpå la han til at de ikke ønsker å gå i den samme fella. De ønsker ikke å satse alt på ett selskap, men å gå bredt ut.

Vi ønsker i større grad at Rygge skal tilpasses næringslivets behov og ikke bare være en ferie- og fritidsflyplass, sa han.

P.S.: Under møtet i fylkesutvalget vedtok politikerne å selge sitt eierskap i RSL til Østfold Energi, slik vi skrev at de ønsket.

Mer fra Dagsavisen