Nyheter

Respirator til nyfødt barn sviktet

Sykehuset gjorde det de kunne, konkluderer de selv. – Vi skal ikke behøve å være engstelige for at utstyr kollapser, svarer brukerutvalget.

Bilde 1 av 2

Da et tidlig født spedbarn lå til behandling ved Sykehuset Østfold, sluttet plutselig skjermen på respiratoren å fungere. Dermed mistet de ansatte kontroll på pasientens pust, og ble tvunget til å bytte utstyret. I mellomtiden måtte barnet få annen pustehjelp.

Forventer teknisk stell

Barnet fikk i etterkant flere alvorlige komplikasjoner som kan knyttes til respiratorsvikten. Det konkluderer Pasientsikkerhetsutvalget (PSU), som har ansvaret for å vurdere hvorvidt sykehuset har opptrådt korrekt eller ei etter uønskede hendelser.

– I denne saken konkluderte vi med at sykehuset ikke gjorde noe feil. Dette er noe som dessverre kan skje når man forholder seg til denne typen utstyr, sier utvalgsleder Jostein Vist.

Mona Larsen er leder i sykehusets brukerutvalg, som representerer pasientene. Hun mener hendelsen gir grunn til bekymring.

– Som pasient forventer og stoler man på at utstyret hele tida er optimalt. Vi skal ikke behøve å være engstelige for at det kollapser. Vi er sårbare nok som pasienter fra før, sier hun.

Kan ikke utelukke reprise

Vist kan ikke konkretisere overfor MD hvilke komplikasjoner barnet ble påført, men forteller at det fortsatt lever.

– Dette var et svært tidlig født barn. Det øker risikoen når noe ikke går som det skal, slik som i denne saken, sier han.

Sykehuset har foreløpig ikke klart å finne årsaken til at respiratoren sviktet. – Vi har forsøkt så langt det lar seg gjøre, men vi må erkjenne at det noen ganger oppstår utstyrssvikt uten at vi skjønner hvorfor.

– Betyr det at noe lignende kan skje igjen?

– Vi har hatt gode rutiner på dette utstyret. Likevel opplevde man her en feil. Det er beklagelig, men man klarer aldri å unngå helt at tekniske feil på utstyr oppstår, svarer han.

Gir seg selv en smekk

Hendelsen er én av flere Sykehuset Østfold offentliggjorde forrige fredag. Som første i sitt slag, begynte sykehuset å gå ut med såkalte 3-3-meldinger om uønskede hendelser for over fire år siden.

– Vi synes det er viktig at pasienter og alle i samfunnet er kjent med at det er en viss risiko forbundet med ytelse av helsehjelp og det å være syk. Samtidig tror jeg åpenheten skjerper bevisstheten hos helsepersonell, sier PSU-lederen.

I 2015 hadde Sykehuset Østfold over 400.000 pasientkontakter. I samme periode meldte PSU om 149 alvorlige, uønskede hendelser, opp fra 136 året før.

– Vi ser uønskede hendelser som er svært ulike og tilknyttet forskjellige deler av driften. Det viser at sykehuset har et bredt spekter av utfordringer, sier Vist.

Larsen i brukerutvalget berømmer sykehuset for at de er åpne om sine feil.

– Det er veldig bra at de ikke feier ting under teppet, mener hun.

Mer fra Dagsavisen