Nyheter

Planlegger for nedleggelse

Styrelederen på Rygge er klinkende klar: Flyplassledelsen planlegger å legge ned hvis flyseteavgiften innføres.

– Hvis avgiften blir innført, så blir hele flyplassen på Rygge avviklet. Vi kan ikke med åpne øyne tape 100 millioner kroner eller mer i året, det har vi ikke dekning for, sier styreleder Svein Hurlen i Rygge sivile lufthavn AS.

– Dere er så sikre på at Ryanair stikker fra den nye avgiften at dere planlegger nedleggelse?

– Ja. Minst 70 flyplasser ute i Europa som er frie for slike avgifter står og skriker etter flyene til Ryanair.

– Har noen i Rygge-ledelsen eller -styret fått klar beskjed fra Ryanair om at selskapet stikker hvis avgiften kommer?

– Vi har fått våre beskjeder, men hva Ryanair sier offentlig, får de selv stå for, sier Hurlen.

Det har vært spådd og fryktet fra ulike aktører og i forskjellige medier at Ryanair vil legge ned all sin virksomhet på Rygge dersom regjeringen innfører den såkalte flyseteavgiften på 88 kroner fra 1. april neste år.

Moss Dagblad har gjort gjentatte forsøk på å få en kommentar fra Ryanair, uten hell. I en tidligere pressemelding har lavprisselskapet advart norske myndigheter om at «den foreslåtte skatten vil skade reiseaktiviteten, turismen og arbeidsplasser i Norge» – uten å utdype det nærmere.

LES OGSÅ: – Usikkert om Rygge rammes

– Alvorlig

Det er ifølge flyplassledelsen ingen tvil om konsekvensene en ny avgift vil gi: Kroken på døra for hele flyplassen og til sammen mer enn 1.000 tapte arbeidsplasser – 500 av dem direkte knyttet til driften av flyplassen.

– Det er en veldig alvorlig situasjon. Avgiften vil bety slutten for Rygge, sier markedssjef Silje Thoresen.

Med avgiften mener Ryanair at de vil miste konkurransefortrinnet de har på pris i dag, og selskapet har tidligere også avvist miljøgevinsten avgiften er ment å gi.

– Ryanair har vist tidligere at de mener alvor. I andre land med tilsvarende skatt som nå blir innført, har selskapet trukket seg ut raskt, påpeker Thoresen.

Flyplassen forventer at en høringsrunde vil utsette innføring av avgiften til 1. november, slik at planlagte sommerprogram kan gjennomføres.

– Vi prøver å finne en best mulig løsning for kundene, sier styreleder Hurlen.

KOMMENTAR (Christine Baglo): Flysetesmell

Ikke bekymret

Avgiften blir trolig vedtatt i statsbudsjettet 15. desember. Deretter vil en høringsrunde avgjøre når og på hvilke premisser den skal innføres, eller om hele avgiften skal droppes.

Det bør den, mener mange kritiske røster. Blant dem er direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart, som overfor MD 3. desember var klinkende klar:

– Lavprisselskaper som Ryanair shopper rammebetingelser og flytter produksjonen deretter. Og flyr Ryanair av gårde, så er det slutt for Rygge.

Som Moss Dagblad skrev i går, har Østfold Høyre valgt å gå imot sin egen regjering fordi de frykter konsekvensene av avgiften.

Andre er ikke like bekymret. NHH-professor og luftfartsekspert Frode Steen sa til Moss Avis forrige uke at han ser det som lite sannsynlig at Ryanair vil avvikle.

– Jeg ser jo at en flyseteavgift på 80 kroner vil få negative utslag for et så ekstremt lavprisselskap som Ryanair. Men avgift eller ikke: Ryanair blir i Norge så lenge de tjener penger. Nå kommer de til å regne nøye på dette før de bestemmer seg, sa Steen da.

LES OGSÅ: Tror flyavgift kan skade omdømmet

Mer fra Dagsavisen