Nyheter

Mer skipstrafikk

Kystverket har stor tro på Moss som en havneby i vekst. Nå planlegges det en betydelig utvidelse av farleden for skipstrafikken inn til havna.

Kystverket vil fjerne 400.000 kubikkmeter med masser, og øke dybden med flere meter i områdene Espenesgrunnen og Steinergrunnen. Dette er områder som ligger mellom Jeløy og Revlingen. Både Moss og Rygge vil bli berørt av det sprengningsarbeidet som er nødvendig for må få fjernet de enorme massene. Det var NRK Østfold som først omtalte dette prosjektet.

– Ikke vedtatt

– Det er ikke gjort noe kommunalt vedtak om disse endringene ennå, sier Terje Pettersen ved Bylab i Moss.

Han understreker at Kystverket må lage en detaljreguleringsplan, som må belyse alle konsekvenser av en slik sprengning.

– Det er et ønske fra Kystverket å bedre mulighetene for økt skipstrafikk inn til Moss. Og da må de også belyse alle sider av prosjektet før det blir lagt til rette for en sprengning. Reguleringsplanen må gjennom de demokratiske prosessene i Moss kommune, og Kystverket er avhengig av politiske vedtak før havneområdet kan utbedres. Utgangspunktet for Kystverket er prognosene for en fremtidig situasjon med flere og større fartøy til havna, som vil gi økt behov for å gjennomføre tiltak som kan ivareta en sikker sjøtransport og bedre fremkommeligheten.

Begrense skadevirkninger

I tillegg til detaljreguleringsplanen, skal Kystverket også belyse hvor overskuddsmassene skal deponeres.

Det har lenge pågått en debatt om framtida til Moss havn, og Moss bystyre har vedtatt, med stort flertall, at havna skal bestå, også når den nye jernbanetraseen blir utbygd helt ned til havneområdet. Kystverket påpeker i sin utredning at Moss havn kan reetablere muligheten for å overføre konteinere direkte mellom sjø og jernbane. Havna ønsker å videreføre denne virksomheten også etter at nye havneareal er etablert. Å kunne laste konteinere direkte mellom sjø og tog til to parallelle jernbanespor, vil gjøre Moss havn enda mer konkurransedyktig enn i dag. Utvidelsen av dybdeforholdene kommer som en direkte følge av de politiske vedtakene om byutviklingen i Moss.

Nestleder Bjørn Gudevold i Naturvernforbundet i Østfold reagerer på planene fra Kystverket.

– Dette er verdifulle områder med ålegressenger og fiskeområder. Kartleggingen av en mulig forurensning er altfor dårlig, sier Gudevold til NRK Østfold.

Fylkesmannen er også kritisk, og påpeker at det er arter av fisk og fugler som er rødlistet i det aktuelle sprengningsområdet.

paul.norberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen