Nyheter

Luftambulansen: – Rygge er livsviktig

Det står om liv og helse når Rygge brukes som alternativ til Gardermoen, påpeker Luft­ambulanse­tjenesten, som nå går ut mot passasjeravgiften.

Bilde 1 av 2

– Hensynet til folks liv og helse ligger til grunn for vår motstand mot flypassasjeravgiften, som vi forstår vil sørge for at Moss lufthavn Rygge (MLR) legges ned. Vi er engasjert i alle forhold som kan knyttes til nedleggelser av flyplasser. Rygge har en særlig viktig funksjon, sier daglig leder Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten ANS til Moss Dagblad.

Søndag løp fristen ut for høringsuttalelser til passasjeravgiften på 80 kroner, som regjeringen planlegger å innføre fra 1. april. Bekymringen fra Luftambulansetjenesten er blant de 72 hittil offentlig publiserte høringssvarene, og de er en av 84 instanser som er bedt om å delta i høringsrunden.

– Alternativer finnes ikke

Rygges beredskapsfunksjon i dag er som alternativ landingsplass til Gardermoen i de tilfeller der pasienter kommer langveisfra for behandling ved de store sykehusene i Oslo. Er været for dårlig til å lande på Gardermoen, er Rygge det klart beste alternativet, med nærhet til E6 og Oslo, påpeker Juell.

– Det finnes ikke andre gode nok alternativer, slår han fast.

Ti ganger landet ambulansefly på Rygge i fjor, og Rygge brukes svært ofte i planleggingen som alternativ når kursen settes mot Gardermoen.

– I tillegg kommer tilfellene der vi faktisk må hente pasienter fra Rygge, selv om det ikke er mange, forteller han.

Avtale om nattåpent

Årlig transporteres rundt 20.000 pasienter med dedikerte ambulansefly og -helikoptre. Rygge er av så stor betydning for ambulanseflytjenesten, framholdes det i høringsutallelsen, at det er inngått avtale med MLR om beredskap for landing også om natten og ellers utenfor ordinær åpningstid.

– Det kan være veldig syke pasienter som fraktes. Forskjellen på Torp og Rygge som alternativ er marginal, men det er klart at vi mister et viktig mangfold hvis Rygge forsvinner, sier luftambulanseleder Hans Julius Heimdal ved Oslo Universitetssykehus.

Ledelsen ved MLR planlegger som følge av den omstridte avgiften å legge ned den private lufthavnen, hvor rundt ett tusen arbeidstakere direkte og indirekte vil miste jobbene sine. Årsaken er at Ryanair vil trekke seg ut dersom den omstridte avgiften innføres som planlagt. Uten Ryanair vil Rygge tape for mye penger til at det er mulig å drive videre, ifølge flyplassdirektør Pål Tandberg.

Postgang og publisering gjør at det vil gå enda et par dager før samtlige høringssvar er publisert på Skatteetatens nettsted, ifølge Skattedirektoratet, som også opplyser at to høringsinstanser fikk utvidet frist ut gårsdagen. Flere eksperter har i andre medier spådd at avgiften vil bli både endret og utsatt.

Mer fra Dagsavisen