Nyheter

Flyselskapene har døra på gløtt

En gruppe investorer vil redde flyplassen fra nedleggelse. Foreløpig holder flyselskapene dem på en armlengdes avstand.

Bilde 1 av 3

Av Paul Norberg og Marie de Rosa

Onsdag kveld ble det kjent at en gruppe investorer planlegger videre drift av Moss lufthavn Rygge (MLR) gjennom selskapet Rygge Airport AS. Dermed kan over 1.000 arbeidsplasser være berget. Det avhenger imidlertid av at investorene får trukket til seg nye flyselskap. Det irske lavprisselskapet Ryanair, som står for over 90 prosent av trafikken på flyplassen, har varslet at det vil legge ned basen på MLR innen 1. november.

Les også: Vil beholde rutenettet og alle flyplasselskapene

Krever like vilkår

Moss Dagblad har vært i kontakt med flere av landets flyselskaper, og de fleste stiller seg avvente til utviklingen på Rygge. Både Norwegian og SAS holder likevel døra åpen for å innlede samtaler med den nye investorgruppa. Norwegian vurderer samtidig å beholde rutene til Malaga, Alicante og Las Palmas på Rygge, opplyser kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen. Disse har vært planlagt flyttet til Gardermoen. Han vil imidlertid ikke svare på om det er aktuelt for selskapet å opprette nye ruter fra Rygge.

– Det er for tidlig å si. Vi hadde en betydelig operasjon fra Rygge for en del år siden, men måtte nedskalere fordi etterspørselen ikke var god nok. Og den endres ikke automatisk av at en flyplass skifter eier, sier Sandaker-Nielsen.

SAS krever på sin side like gode vilkår som Ryanair har hatt dersom det skal være aktuelt for selskapet å satse på Rygge.

– Vi har vurdert trafikkgrunnlaget som for svakt til å opprette ruter til og fra Rygge. Imidlertid vet vi at Ryanair har operert under særdeles gode betingelser, så vi tar gjerne imot tilbud og snakker gjerne med den nye ledelsen, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen.

Les også: Skeptisk til investorframstøt

Uaktuelt for Widerøe

Et annet alternativ er å opprette såkalte ad hoc-charterruter fra flyplassen, forteller Johansen. Det innebærer at aktører i næringslivet eller turoperatører leier inn fly fra SAS som settes inn på Rygge. Han råder heller investorgruppen til å sikte seg inn mot mindre flyselskap.

– Med innføringen av avgiften er situasjonen blitt betydelig forverret. Ingen flyselskap har større margin på flybillettene enn nettopp de kronene avgiften utgjør. Derfor tror jeg det handler om å få inn de aktørene som kan operere med flymateriell som er av en størrelse som harmonerer med den reelle etterspørselen, sier Johansen.

Entusiasmen er imidlertid ikke særlig større blant de mindre aktørene.

– Vi regnet på mulighetene for ruter fra Rygge til henholdsvis Bergen og Trondheim kort tid før flyseteavgiften ble lansert. Da den faktisk ble vedtatt skrinla vi disse planene. Rammebetingelsene vil nok ikke endre seg med et nytt driftselskap. Derfor er Rygge blitt uaktuelt for oss, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvold i Widerøe, som foreløpig ikke er blitt kontaktet av MLR-investorene.

Det har imidlertid Ole Giæver i det nyopprettede selskapet FlyViking, men han forteller at det er uaktuelt for dem å satse på Rygge.

Ryanair skriver i en knapp kommentar til Moss Dagblad at «Vi kommenterer ikke rykter og spekulasjoner».

Les også: Rygge-ansatte tatt på senga av flyplassplaner

Lar seg ikke skremme

Flyanalytiker Frode Sten ved Norges handelshøyskole tror det kan by på utfordringer å sikre videre drift ved Moss lufthavn Rygge. Han sier til NRK at den største bekymringen er hvordan de nye driverne skal få flyselskap til å bruke flyplassen:

– Uten Ryanair er det ikke lett å se hvor de skal komme fra. Man kan tenke seg at de finner enkeltruter fra forskjellige aktører, men det som ville være å foretrekke var noen som hadde flere ruter. Det er vanskelig for andre flyplasser også å finne nye selskaper som vil komme med nye ruter, og det er en utfordring som også Rygge vil ha, sier Sten.

Styreleder Knut R. Johannessen i Rygge Airport AS tror på sin side at en rekke europeiske flyselskaper mer enn gjerne vil fly fra Rygge.

– Det er en velfungerende og moderne flyplass og kundegrunnlaget så langt er på 1,6 millioner reisende årlig, sier Johannessen til Moss Dagblad, som ikke vil avsløre hvor langt investorene er kommet i sine framstøt mot ulike flyselskap.

Les også: Moss lufthavn Rygge annonserer for ansatte

Mer fra Dagsavisen