Nyheter

InterCitysatsing til 23 milliarder

En foreløpig prisantydning tyder på at InterCity-strekningen, med dobbeltspor fra Sandbukta i Moss til Halden, vil komme på 23 milliarder kroner.

Det er et gedigent løft som Bane Nor er i gang med gjennom Østfold. arbeidet er blitt inndelt i fire strekninger, som er oppført som prosjekter med egne budsjettrammer.
Utbygging av Østfoldbanen med stopp i alle Østfold-byene er vedtatt av et samlet storting. Det nye dobbeltsporet vil gi betydelig kortere reisetid, flere avganger og et mer fleksibelt togtilbud.
Bane Nor planlegger ut fra den stortingsvedtaket. Den innebærer at togsporet skal legges gjennom byene Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. At det i debatten har dukket opp flere andre alternativer, som for eksempel en rett linje hvor Fredrikstad ikke blir inkludert med egen stasjon, er uinteressant for Jernbanedirektoratet og Bane Nor. Det må i tilfelle et nytt politisk vedtak til for at det vedtatte trasévalget skal endres.

Nær ni milliarder i Moss

– Alle kostnadsanslag er foreløpige, for det er ennå ikke klarlagt hvilke problemer som kan oppstå underveis i byggeperioden, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.
Det er strekningen i Moss som er kommet lengst i planleggingen, og prosjektsjef Jarle Rasmussen sier til Dagsavisen Østfold at han regner med at strekningen fra Sandbukta til Saastad i Rygge vil koste et sted mellom sju og ni milliarder kroner. Dette blir også den mest kostbare strekningen i InterCityprosjektet. Kostnadene innbefatter da store gravearbeider, innløsning av drøyt 100 boliger og bygging av tunneler og ny stasjonsbygning.

Fire strekninger

Strekningen fra Haug i Råde til Seut i Fredrikstad er beregnet å koste rundt tre milliarder i 2017-kroner.
Videre vil togsporet fra Fredrikstad til Sarpsborg komme på omkring fem milliarder kroner.
Og den siste strekningen fram til Halden er foreløpig kostnadsberegnet til seks milliarder kroner.
Svein Horrisland understreker at dette er beregninger som er gjort i 2012, med et påslag for indeksreguleringen fram til 2017. Dette betyr at hele InterCity-satsingen gjennom Østfold vil komme på minimum 23 milliarder 2017-kroner.
Kostnadsoverslagene er oppført i Konseptvalgutredningen (KVU) fra 2012.
Planleggingssjef Elisabeth Nordli i Bane Nor sier at det ikke er gjort nye kostnadsberegninger for hele InterCityprosjektet siden den gang, med unntak for Moss, som er kommet noe lenger enn de andre delprosjektene.    
Økonomien i hele prosjektet er avhengig av at pengene bevilges over statsbudsjettene de kommende årene.
Jarle Rasmussen forteller at en ny finansieringsmodell er på trappene. Den innebærer at hele togprosjektet kan bli fullfinansiert med låneopptak ved ett statsbudsjett, noe som i tilfelle er ment å gi større fleksibilitet og forutsigbarhet for utbyggingen.

Mer fra Dagsavisen